Het Begin

5 januari 2018 - Msida, Malta

Geschreven door: Fleur Deelstra

Daar lig ik dan naast een al slapende Sam (vriend). Morgen is het zo ver! We vertrekken naar Malta alles is ingepakt, staat klaar en is geregeld. Alles loop ik in mijn hoofd nog een keertje na en ook ik val even later in slaap. Totdat de wekker gaat om 6.15u tijd om eruit te komen. Ik doe mijn reiskleding aan en samen met Sam ga ik even ontbijten. Ik merk dat ik van de spanning helemaal geen trek heb. En ik realiseer me nogmaals dat ik Sam 5 weken niet ga zien. De tranen springen me in de ogen en daar is Sam hij geeft mij een knuffel en zegt in mijn oor dat alles goed gaat komen en dat hij er zal staan als ik terug kom. Ik geef hem een kus en weet dat het goed zit. Snel eet ik nog even wat en dan wordt ik gebeld door Jesse (broertje) dat hij en papa klaar staan om me op te halen. Ik doe mijn jas aan en pak mijn rugzak de deur gaat van het slot en samen met Sam lopen we naar de bekende rode auto van mijn vader. Nog een laatste knuffel en een kus totdat ik de auto instap. Ik veeg een ontsnapt traantje weg en zwaai uit het raam nog even naar Sam. Nu naar Schiphol samen met papa en Jesse praten we onderweg bij en slaap ik nog wat. Op Schiphol aangekomen zie ik Lindi al staan met haar ouders en even later komt ook Iris. Samen checken we de koffers even in en drinken we met iedereen nog even een kop koffie. Papa en Jesse geef ik een knuffel en dan is het zo ver. Op naar de Duane! Ondertussen vond ik alles helemaal niet meer zo spannend en hadden we trek gekregen, dus we hebben wat gegeten en zijn daarna doorgelopen naar de gate. Even later voelen we dat het vliegtuig snelheid maakt. (Dit vind ik altijd het leukste gedeelte). En dan vliegen we zo naar boven, Nederland wordt steeds kleiner en we vliegen letterlijk de hemel in. Waar de wolken zijde zacht eruit zien en daar waar de zon altijd schijnt. Na twee en een half uur zette de piloot het vliegtuig op Maltese bodem. Wij stappen het vliegtuig uit en voelen dat de warmte als een deken om ons heen slaat. We zijn er! Even de koffers halen en dan staat de taxi chauffeur al klaar om ons op te halen en ons naar het appartement het brengen. Zo een gekke ervaring om in een auto te zitten die links rijdt. We kijken onze ogen uit onderweg, het is zo prachtig allemaal!! Als we aangekomen zijn bekijken we het appartement. Het is echt heel erg mooi! Daarna gaan we alvast wat boodschappen doen en niet veel later eten we wat bij een lokaal tentje. Daarna gaan we nog even niksen en is het tijd om naar bed te gaan. Een dag die begon met een traan en eindigde met een grote lach! Vandaag moesten we op tijd opstaan, omdat we om 9.00u een meeting hadden met easy job. We zijn met de bus naar Valletta gereden en hebben het net gered om optijd ons te melden. Cristina was ziek, daarom was Saphora daar om ons op te vangen. Nadat we een gesprekje hebben gehad zijn we wezen kijken op de stage. Mijn eerste indruk is dat het toch wel heel anders is dan in Nederland. Nergens hangen tekeningen of knutselwerkjes er hangt wel een groot tv scherm. Ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste stage dag wordt!! Nadat we de stage bekeken hadden zijn we even terug naar Valletta gegaan waar we geluncht hebben en een prachtige wandeling hebben gemaakt. Het is zo mooi hier! Vervolgens hebben we nog even boodschappen gedaan en we gaan straks koken. Het is een prachtige dag, een dag die niet vergeten wordt. Dat alle dagen zo veel zon en vreugde mogen bevatten.

Geschreven door: Iris Brouwers

Ik pak mijn koffers met het idee dat ik morgen naar Malta vertrek. Het is toch wel een eng idee, 5 weken stage lopen in een onbekend land en zonder mijn familie waar je snel even een bakkie  thee mee drinkt. Later in de avond zwaai ik Michael uit en ik terwijl ik terug loop naar de deur word ik overvallen door een verdrietig gevoel en moet ik stiekem een traantje laten. De volgende morgen wordt ik wakker en heb ik verbazingwekkend goed geslapen. Ik maak me klaar om samen met papa, mama, Rik en Daan naar Schiphol te rijden. Na gestunteld te hebben over waar we nou heen moesten zien we Lindi, Fleur en aanhang staan. We checken onze koffers vast in en drinken met zijn alle nog een kop koffie. En dan is het zover, we lopen richting de douane. Nadat we de douane door zijn eten we samen nog wat en dan is het toch echt tijd om het vliegtuig in te stappen. Na een fijne vlucht komen we aan in het voor ons warme Malta. Wat me gelijk opviel, vanuit de lucht al, zijn de mooie huizen en hier en daar spot je ergens een palmboom (!). We worden opgehaald door taxi en we worden naar ons appartement gereden. Malta is erg bergachtig en de Maltesers rijden als gekken! Eenmaal aangekomen bij ons appartement ontmoeten we onze huisgenoot, Chana. We pakken onze koffers uit, vragen waar we het beste boodschappen kunnen doen en gaan de deur uit voor de boodschappen. Aangekomen bij de lokale supermarkt zien we dat de supermarkt boven een fancy Skoda dealer zit, dat was een heel gek gezicht. De dag daarna moesten we vroeg op voor een afspraak met Easy Job, de organisatie die alles voor ons heeft geregeld binnen Malta. Nadat we hebben gepint en de goede bushalte hebben gevonden stappen we in de bus richting Valletta. In Valletta aangekomen vallen me gelijk alle hijskranen op, ze zijn flink aan het verbouwen. Maar naast alle hijskranen valt me gelijk de schoonheid van Valletta op, het is ontzettend mooi! Na de afspraak waar Fleur en Lindi hun stageplaats hebben gezien gaan we Valletta in. We zien een machtig mooi plekje vlakbij de zee. Ontzettend mooi! We besluiten nog even boodschappen te doen en dan naar huis te gaan. Maandag heb ik een gesprek met Easy Job voor mijn stage, zie ik eindelijk mijn stageplaats en weet ik wat mijn taken gaan zijn. Uiteraard zal ik daar dan weer een blogpost over schrijven!

Tot snel!

Liefs, Iris

Geschreven door Lindi van Ingen

Na maandag afscheid te hebben genomen van mijn grote passie, voetbal en onze mooie vereniging maar ook het afscheid bij het werk op de dinsdag was het op 4 januari eindelijk zover, een avontuur waar ik lang op heb gewacht en lang naar op heb uitgekeken met vele vertrouwen.

Na een fijne vlucht en aangekomen te zijn in Msida, hebben we het eerste eettentje gevonden waar we een fijne maaltijd op onze tafel hebben kregen. Daarna wisten we een supermarkt te vinden en hebben we de boodschappen gedaan.

Ook vandaag op 5 januari was de sfeer van Malta om te genieten, het weer en de mensen die ons helpen op de momenten dat we het nodig hebben. Nadat we kennis hebben gemaakt met EasyJob, was het tijd om de stageplaats te bezoeken. Als eerste viel al snel op dat het heel anders gaat dan in Nederland, geen normale schoenen op de werkvloer maar schone en zagen we echte Maltese kinderen.

Maandag staat onze eerste stagedag gepland en komend weekend zullen we meer van het land gaan ontdekken.

Liefs, Lindi

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nolly en Chris:
    Lieve meiden
    we hebben genoten van jullie tekst en mooie foto,s dat voor ons natuurlijk heel bekend is omdat wij er ook al geweest zijn. ik al drie keer,verder veel plezier en groetjes van Chris en Nolly Althoff.
  2. Nolly en Chris:
    Lieve meiden
    We hebben genoten van jullie teksten en mooie foto,s dat voor ons natuurlijk heel bekend is omdat wij er ook al eens geweest zijn, ik zelfs al drie keer, verder veel genieten e n lieve groetjes van Chris en Nolly Althoff.
  3. Nolly en Chris:
    Lieve meiden
    we hebben genoten van jullie teksten en foto,s dat voor ons natuurlijk heel bekend is omdat wij er ook al geweest zijn , ik zelfs al drie keer, verder veel plezier en groetjes van Chris en Nolly Althoff.
  4. Ria Groningen:
    6 januari 2018
    Nou de start is goed zo te zien. En t weer veel lekkerder dan hier!
    Het wordt vast n geweldige tijd daar.
    Saluti,
  5. Iris, Fleur, Loïs en Lindi:
    6 januari 2018
    Wat fijn dat jullie genoten hebben van de teksten. Er zullen nog vele volgen haha! Liefs van ons
  6. Ans:
    7 januari 2018
    Lieve Fleur heel veel plezier en succes met je stage. Ook voor je reisgenoten. X
  7. Janny Vlijm:
    7 januari 2018
    Hoi Lindi (en andere dames) met plezier jullie vlog gelezen met een grote glimlach 😃 Leuk om te lezen dat ook jullie Nederland als voorbeeld nemen maarrrrr wij zijn maar een klein landje en de wereld is veel groter! Geniet van het onbekende en doe er je voordeel mee!! Veel succes maar bovenal veel plezier! Groetjes
  8. Maria brouwers:
    7 januari 2018
    Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Groetjes en succes! Maria
  9. Miriam Riemen:
    9 januari 2018
    Veel plezier op jullie stage!
  10. M van Calker:
    9 januari 2018
    Hoi Iris, wat leuk om dat allemaal te lezen en wat een mooie foto's! Jullie zijn een heel avontuur aangegaan, echte wereldmeiden, geniet er maar van en ik wens jullie nog heel veel plezier ! Het is daar beter weer dan hier, hier vroor het. Stuur de zon en warmte maar naar Holland, sturen wij wat kou! Liefs voor allen al ken ik alleen Iris.🙋🏻🤓👍🌴