Update!

31 januari 2018 - Rabat, Malta

Geschreven door: Iris Brouwers

We zitten inmiddels al op de helft van onze stage-periode in Malta. Ook kunnen we zeggen dat we volgende week zaterdag al naar huis gaan. Dit weekend zijn mams, Rik (mijn broertje) en Michael (mijn vriend) op bezoek geweest in Malta. We hebben een ontzettend leuk weekend gehad en vooral veel bijgekletst. We zijn onder andere naar Gozo geweest (een eiland naast Malta), ook zijn we naar de blue grotto geweest, hebben we hebben bootje gevaren en ik heb ze Valletta laten zien. Ik vind het ontzettend jammer dat ze weer weg zijn, maar we hebben hier inmiddels nog maar anderhalve week en zien elkaar gelukkig weer snel. Wat me verder opvalt op mijn stage is dat het niveau van de kinderen erg verschillend is. De een vindt het makkelijk om alle cijfers op te noemen en te schrijven en de ander heeft daar nog moeite mee en haalt alles nog door elkaar. Waar ik me dan over blijf verbazen is dat de klas op hetzelfde niveau les krijgt. Het lijkt me voor het kind erg frustrerend dat andere klasgenoten iets wel kunnen dat jij niet kunt. Een LSA (Onderwijsassistent) zou er voor moeten zorgen dat het niveau gelijk loopt, maar ik merk persoonlijk het verschil niet. Wat ik ontzettend leuk vond is dat een kind veel moeite had met het schrijven van de K. Ik heb het kind geholpen en uiteindelijk lukte het hem om zelf de K te schrijven. Ik heb hier zo ontzettend veel voldoening uitgehaald, omdat ik zag dat hij er trots op was dat hij dat kon. Daar in tegen zit er ook een jongen in de klas die mij constant zit uit te proberen. Hij luistert bijvoorbeeld absoluut niet naar mij en is best  brutaal soms. Hij zat bijvoorbeeld een keer vervelende geluiden te maken met zijn jas, ik had al 4 keer gezegd dat hij moest stoppen met het maken van dat rare geluid, dus ik heb de jas afgepakt. Vervolgens ging hij met zijn rug naar mij toe zitten en keek mij niet meer aan. Ondertussen waren de kinderen die de les wel aan het volgen waren een spelletje aan het doen en toen kwamen ook de docenten aan de beurt. Het gekke was toen ik het antwoord goed had, hij de eerste was die naar mij toe rende en me een dikke knuffel gaf. Ik kan niet zo goed hoogte van hem krijgen..

Verder ben ik erg onder de indruk van hoe de docent soms omgaat met de kinderen. Zoals vandaag; Voordat we gaan lunchen bidden we, blijkbaar gedroeg een jongen zich niet naar het behoren van de docent (ik heb dit niet gezien) en de docent veegt de lunch van het kind zo de tafel af. Vervolgens wordt er iets geschreeuwd over respect naar de klas en respect naar God. Het jongetje bleef beduusd staan en ik kon aan hem zien dat het huilen hem nader stond dan het lachen. De docent liep weg en zei “Nu moet ik ook nog wat voor je kopen”. Daarna komt er een andere docent binnen en die begint te lachen. Liggen de standaarden hier in Malta dan zo anders dan in Nederland, dat het normaal is om het eten van een 5 jarig jongetje op de grond te gooien en hem dan niet te troosten, maar te lachen? Ik ben later naar hem toe gekomen, toen moest hij inmiddels al huilen en heb gezegd dat hij even een slokje drinken moest nemen en moest proberen wat te eten.
Ik heb niet gezien wat er is gebeurd, maar wat ik wel weet is dat ik een kind nooit zo omlaag zou halen en mezelf nooit of de nimmer zo onprofessioneel ga gedragen als Onderwijsassistent.

Tot de volgende keer!

Lief Iris

Alles is anders, niets is wat het lijkt. je maakt je eigen wereld  door de manier waarop je kijkt.

1. Angela Maas:
    31 januari 2018
    Wat fijn dat je bezoek gehad hebt, Iris. Wat zielig voor het jongetje. Ik kan me voorstellen dat je je heel machteloos gevoeld hebt. Dan hebben de kinderen in Nederland toch wel veel beter!
  2. Anja van Zadelhoff:
    31 januari 2018
    Leuk om je verhaal te lezen Iris, deze tijd zul je nooit meer vergeten zoals ik ook nooit mijn eerste stage ben vergeten. Deze ervaring zal je straks kunnen gebruiken voor de leerlingen die je gaat begeleiden blijf dicht bij je zelf dan kom je er wel. Nog veel plezier voor de laatste dagen. Groeten Anja
  3. M van Calker:
    1 februari 2018
    Wat zou je het moeilijk hebben gehad dat die onderwijzer het eten van tafel veegde, sneu voor dat joch. Zou die leraar graag even iets willen zeggen, dat is welmoeilijk daar, hier zijn de kinderen behandeld als goden, daar het onderwijspersoneel! Fijn dat je bezoek hebt gehad, nog even en je bent weer thuis! Ik hoop dat je met de anderen kunt praten over bovenstaande! Sterkte.
  4. Roland:
    2 februari 2018
    Zo veel mooi weer en zo weinig bikinifoto’s :(
  5. Maria brouwers:
    4 februari 2018
    Wel weer indrukwekkend om te lezen. Zo anders dan in Nederland. Zet hem de laatste dagen nog op Iris!
    Groetjes van Maria
  6. Nolly en Chris:
    4 februari 2018
    Hallo dames. We hebben het verslag weer met plezier gelezen.Over een weekje zijn jullie weer thuis.Ook weer fijn natuurlijk.En wij zijn blij dat we Fleur weer zien.Je was naar Gozo geweest,een heel ander eiland dan Malta,vonden wij.Lieve meiden geniet nog deze laatste dagen.Dikke kus voor Fleur en voor allemaal een goede thuisreis groetjes van Chris en Nolly