5e stagedag!

15 januari 2018 - Msida, Malta

Geschreven door: Iris Brouwers

We zijn alweer 5 stagedagen verder en in die 5 dagen heb ik veel geleerd en meegemaakt. Laat ik allereerst beginnen met dat ik een lift heb vanuit Msida naar de school en niet meer met de bus hoef en dus langer kan slapen! Ik liet mijn contracten tekenen en toen bood een van de werknemers een lift aan, super fijn! Ook ben ik erachter gekomen dat je een Onderwijsassistent een LSA (Learning Support Assistant) noemt en je met een erg hoog niveau afgestudeerd moet zijn. De LSA in mijn stageklas is afgestudeerd op universitair niveau, ze vertelde er wel gelijk bij dat er ook andere wegen zijn om LSA te worden. Ik vraag me dan gelijk af wat voor een niveau de leerkracht dan wel niet moet hebben. Wat ook een groot verschil is, misschien wel een van de grootste verschillen, is dat alle special need kinderen (kinderen met Autisme, Syndroom van Down e.c.t) allemaal een eigen persoonlijk begeleider hebben en alleen met de belangrijke vakken in de klas zitten. Ik vind dat een zeer goede zaak, want ik denk dat je zo veel meer uit het kind kan halen. Het leuke hiervan is dat ik mag meelopen met een persoonlijk begeleider die een kind met autisme begeleidt. Ik heb daar heel veel zin in en ben benieuwd wat voor een dingen er anders zijn en wat ik daar van kan leren. De leerkracht was ook erg verbaasd dat we in Nederland speciale scholen hebben voor special need kinderen. Ze kon zich niet voorstellen dat je 15 special need kinderen in een klas zou hebben. Waar ik me steeds meer over blijf verbazen is dat het niveau zo ontzettend hoog is in vergelijking met Nederland. Ik had daar een gesprek over met de LSA en ze beginnen in Malta dus al met leren op de kinderopvang. Of dat specifiek op de kinderopvang  binnen de school is weet niet. Ze hebben op de kinderopvang schijnbaar twee ''levels'' en daar leren ze al heel veel. Ik vind het aan de ene kant ontzettend goed dat kinderen zo vroeg beginnen met leren, maar aan de andere kant is het ook wel jammer want de kinderen kunnen niet echt kleuter zijn. De kinderen in mijn stageklas zijn 5 jaar oud en leren dingen die kinderen in Nederland in groep drie leren (met een leeftijd van 7 jaar). Ook valt het me op dat zoals ik eerder had genoemd, er verbazingwekkend weinig structuur is. Er hangen bijvoorbeeld geen plaatjes van wat ze gaan doen en er is geen duidelijke les wisseling, terwijl ik denk dat structuur ontzettend belangrijk is voor kinderen van 5. Tevens zijn er weinig creatieve activiteiten zoals het simpele tekenen en knutselen, ik denk dat je daar de creativiteit van de kinderen erg in beperkt. Ook krijgen de kinderen niet de tijd om even uit te rauzen en buiten te spelen, ze spelen namelijk maar een half uur (!) per schooldag (09:30-14:15) buiten. Je merkt aan het eind van de dag ook dat de kinderen op zijn en enorm aan het wiebelen en friemelen zijn.

Over mijn meeloop dag met de persoonlijk begeleider zal ik uiteraard weer een blogpost schrijven, tot snel!

Liefs Iris

1. M van Calker:
    16 januari 2018
    Al is het zo anders dan hier, de kids zijn dus meer ontwikkeld! Leuk voor jou dat het een groot verschil is, kun je voor jezelfuitmaken wat voor de kinderen het beste is. Wat fijn dat jemee kunt rijden, dat scheelt! Hoe is het weer daar? Hier storm en regen. Wens je veel succes en doe rustig aan! Liefs Martha
  2. Maria brouwers:
    16 januari 2018
    Hoi Iris, wat anders dan bij ons. Wat goed dat je hierover schrijft. Het zet je aan het denken. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt als je wat langer hebt meegedraaid. Veel succes en plezier! Maria
  3. Nolly en Chris:
    17 januari 2018
    hallo meiden
    even een reactie op de mail van iris. ik was na jullie eerdere mails bang dat het een moeilijke tijd zou worden. maar gelukkig toch leermomenten voor jullie. maak er wat van en geniet zo veel mogelijk.
    lieve fleur van ons dikke kus en
    lieve groeten voor je stagegenoten opa en oma althofff
  4. Rob:
    21 januari 2018
    Interessant Iris wat je schrijft over het verschil van niveau.
    Ik lees het ook in de ervaringen van Fleur in Lindi.
    Misschien interessant om hier iets mee te doen. Je zou het onderwerp kunnen gebruiken bij het vak een leven lang leren of misschien bij een ander vak.
    goede vraag van jou hoe hoog een docent wel niet opgeleid moet zijn als een oa al universiteit heeft.
    Ik weet dat in Finland een docent basisschool Universiteit heeft. Ook daar hebben kinderen eenhoog niveau terwijl het aantal onderwijsuren minder is dan in nederland.
    Schrijf eens voor jezelf op hoe jij het vind daar waar je stage loopt, blijkbaar hebben de kinderen een hoog niveau en dat heeft natuurlijk ook met het onderwijs te maken. Ik begrijp uit jouw verhalen dat de omgang met de kinderen best anders kan. Interessant is om te kijken wie doet het nu goed, wij of zij. Of moeten wij hier in Nederland in het midden gaan zitten.

veel plezier daar Iris
    groet